Ţară de începători

- E începător, colegul, să-l iertaţi.
Colegul tocmai ce nu ştiuse să introducă nişte date în calculator, ca să anuleze valabilitatea unui card bancar. Rezultatul acţiunii lui de începător, după o lună, fusese: card activ, plata taxei de întreţinere a cardului.
- N-a ştiut să verifice prin telefon dacă s-a anulat sau nu. E începător, să-l iertaţi, îmi spune colega mai experimentată care-l ajută să iasă din încurcătură.

E un proces logic: nimeni nu se naşte învăţat. Întrebarea mea logică e, văzând o mulţime de începători la ghişeele băncilor, la casele magazinelor, în servicii, peste tot, de ce toţi învaţă pe pielea clientului, de ce nu au noţiuni elementare, de ce nu-i învaţă cum să-şi facă treaba un trainer, un meşter, un coleg mai bătrân? Nu în timpul programului, nu pe nervii, timpul şi banii clientului, ci în scurte stagii de pregătire: o oră, o lună, cât e nevoie ca să ştie pe ce tastă să apese, ce informaţie să dea clientului, cum să monteze o chiuvetă. Dar, nu. În România nimeni nu mai învaţă la şcoală sau în practică. Toată lumea învaţă pe pielea altora, direct la locul de muncă.
Scuza e la îndemână:
- Săracul, e şi el începător, să-l înţelegem.

O, da. Dacă e începător, să nu stea la ghişeu şi să nu încurce cifre. Să ia salariu de începător şi să stea în spatele unui coleg, să înveţe dracului meserie.

M-am săturat de scuza asta pentru nepricepere, bătaie de joc, angajări pe pile. Toţi oamenii au fost începători la un moment dat dar baza se pune în şcoală, la liceu, facultate, cursuri de formare, perfecţionare şi cum s-or mai fi numind. Am impresia, de multe ori, văzând reacţiile complet neprofesioniste ale celor din faţa mea, ale celor care ar trebui să-mi ofere contra cost servicii, că sunt luaţi direct de pe stradă, fără o minimă pregătire. Ori de pe stradă ori în urma unui telefon al directorului firmei respective.

Şi mai am impresia că trăiesc într-o ţară de începători fiindcă îi întâlnesc peste tot. Sau am eu ghinion?

Notă: Nici un articol, fragment al unui articol sau fotografie nu pot fi reproduse fără acordul autoarei.

Comentarii

Păun Florența a spus…
Ai punctat foarte bine, deşi era loc de "încă"...
Bravo!
Carmen Musat Coman a spus…
E loc. Nu ca n-ar mai fi fost.

Postări populare