Studiile bat viaţa

Aflu cu mirare mare că trăiesc într-un oraş sigur, mai sigur decât Viena, Paris şi alte capitale europene. Purtătorul de cuvânt al poliţiei române e colportorul acestei concluzii a unui studiu efectuat de nu mai ştiu cine, iertată-mi fie ignoranţa. Acum eu am o nedumerire: oare e ceva în neregulă cu mine? Pentru că nu simt deloc că trăiesc într-un oraş mai sigur decât altele. Eu, una, am aşa o mare teamă să trec pe la ora 21 printr-un gang, să merg pe stradă după ce se lasă întunericul, în fine, am aşa un sentiment de nesiguranţă de nici nu trebuie să vi-l descriu fiindcă îl cunoaşteţi. Apoi şi fiică-mea, la fel: după ce acum un an un individ a ameninţat-o că "o taie" dacă nu-i dă telefonul - şi era ora 19, pe stradă - merge pe drum ca o pisică speriată şi cum vede un individ cam dubios se face mică de spaimă. În schimb, când a fost cu Corul de copii Radio la Stockholm, şi asta se întâmpla la vreo trei luni de la acele eveniment cu ameninţarea, m-a sunat pe la ora 21 să-mi spună că se plimbă singură prin parcul de la marginea oraşului, unde locuiau gazdele. Parcul însemnând de fapt o pădure unde oamenii alergau iar fiică-mea se simţea foarte în siguranţă.

Tot în siguranţă m-am simţit şi eu de câte ori am fost în străinătate - culmea, la Paris, la Viena, locurile incriminate de studiul care-mi arată mie că sunt paranoică. În afara faptului că trebuia să-mi ţin geanta bine, ca nu cumva vreun magrebian sau vreun românaş de-al nostru să mă lase fără bani, nu aveam nici o problemă de a merge cu metroul seara târziu, de a trece prin locuri neluminate. Pur şi simplu mă simţeam în siguranţă. Şi ştiţi de ce? Pentru că acolo, poliţia chiar era prezentă. Acolo, poliţia chiar intervenea când era cazul şi prevenea. Am văzut la metrou un individ care făcea scandal casierei, după care a luat-o pe scări, spre ieşire. Patrula de poliţie l-a ajuns din urmă şi l-a oprit. La noi ce face patrula de poliţie? Ori se face că nu vede ori nu are chef să mai facă o sută de paşi după un scandalagiu. Pentru un scandalagiu? Pai ce a făcut? A făcut şi el acolo un pic de scandal, ei, mare chestie, a băut şi el un pahar în plus! Ei bine, nu! Acum îl opreşti, chiar dacă e pe scări, aproape de ieşire, îl muştruluieşti şi data viitoare să fiţi siguri că nu mai face scandal. Pentru că ştie că poate fi amendat sau arestat.

În România, toată lumea ştie că indiferent de ce face nu poate fi nici amendată nici arestată. Asta chiar e o siguranţă.

Şi atunci? Sunt eu paranoică fiindcă nu mă simt în siguranţă pe stradă deşi trăiesc în Bucureşti, un oraş mai sigur decât Parisul, Viena, Madridul? Sau e cam bătaie de joc să vii şi să-mi rânjeşti la televizor, fluturându-mi cifre pe la nas în timp ce hoţii ţi-au furat girofarul?

Comentarii

Postări populare