Protest


Dacă nu ar fi Amita Bhose mi-aș băga picioarele în cultura română!

Pe Eugen Simion l-am avut profesor. Foarte bun profesor, jos pălăria! Ca academician, slujește cultura română iar acum vreo câțiva ani, când am încercat să am o intervenție neprogramată de Zilele Culturii Române, mi-a făcut semn pe ceas, iritat, că e târziu. Vorbisem câteva minute despre Didi - Amita Bhose​. Amita Bhose merita, poate, câteva minute din timpul academicienilor. A slujit cultura română timp de 30 de ani și niciodată nu s-a uitat la ceas.
Acum ceva vreme, citeam că Eugen Simion a fost suspendat din Uniunea Scriitorilor pentru că nu și-a plătit cotizația de membru. Când avea să-și plătească datoria avea să fie repus în drepturi. Cineva era foarte indignat - cum, dar Eugen Simion și-a plătit contribuția prin activitatea sa, prin îngrijirea edițiilor Eminescu! Dacă e să urmez acest raționament, și Amita Bhose și-a plătit contribuția cu vârf și îndesat. A cercetat toată viața manuscrisele eminesciene, le-a îngrijit și publicat chiar și în Operele complete ale lui Eminescu, Editura Academiei. Ba l-a și tradus pe Eminescu în limba lui Tagore. Ba și-a dat și doctoratul în Eminescu și din dragoste pentru opera lui Eminescu a trăit în România comunistă, fără privilegii.Da, și dânsa a fost membră a US (bineințeles, nu se plătește cotizația după moarte dar altceva vreau să spun). Prin Editura Cununi de stele​, pe care am înființat-o pentru a-i publica opera - și Dumnezeu mi-e martor că așa este și că toți bănuții se duc pe dări și plata tipăririi cărților - plătesc și acel timbru literar de 2% din valoarea cărții. Banii se duc într-un cont al Uniunii Scriitorilor. Habar nu am ce se întâmplă cu acești bani, cine beneficiază de ei.
Asta e, unde-i lege nu-i tocmeală. Am vrut editură, am editură. Însă zilele astea e pe cale să se aprobe un proiect de lege - printre inițiatori se află și Uniunea Scriitorilor - prin care timbrul literar să aibă o valoare fixă. Un leu. Cică așa ”se va aduce un sprijin neprețuit culturii românești”.
Acum, pentru necunoscători, haideți să vă explic: Cartea are deja 9% tva si 2% timbru literar. Plus că mai plătesc, din valoarea încasărilor, 3% impozit. Dacă am o carte de poezii de 10 lei, din acești 10 lei timbrul literar actual e 0,2 lei, bani  care se duc la US. Conform noului proiect, din cei 10 lei, 1 leu - adică 10% - se va duce la US. Plus 9% tva, plus 30-50% comisionul librăriilor (depinde de librării, rare sunt cele ce mai au 30-35% comision) ajungem lejer la vreo 55-60% din cei 10 lei. Adică dintr-o carte pe care o vând cu 10 lei, 6 lei se duc rapid. Iar cei 4 lei care rămân înseamnă prețul exemplarului pe care-l tipăresc, în tipografie. Din ce încasez, din aia patru lei care mai rămân, mai dau 3% statului, ca impozit pe încasări.

Așa că de-asta zic: îmi pare rău, dar dacă nu ar fi Didi - Amita Bhose - mi-aș băga picioarele în ea de cultură română! Mi-aș vinde casa, m-aș muta într-o cămăruță din Barcelona, cu vedere la mare, și aș citi toată viața care mi-a mai rămas. În franceză, că în română, după cum merg lucrurile, nu prea o să mai avem ce citi.

Iar dacă mai apare vreun ciumpalac pe la vreun târg de carte - asta dacă o să mai apuc vreun târg de carte -  care să-mi spună că o carte la 10 lei e scumpă, să știți că știrea despre editorul nebun care a bătut un îndrăgostit de carte e despre mine.

Să fim sănătoși!

Comentarii

Postări populare